William Chang

wchWilliam  Chang, nominowany do Oscara za kostiumy do „Wielkiego mistrza”, to nie tylko ceniony kostiumograf, ale i montażysta oraz scenograf, często łączący wszystkie te funkcje przy produkcji jednego filmu.  W ciągu długiej kariery zdobył wiele wyróżnień i nagród, ale Akademia Filmowa doceniła go po raz pierwszy dopiero w tym roku.

Jako nastolatek Chang nie wiązał przyszłości z filmem – tak było do czasu, gdy po raz pierwszy obejrzał „Absolwenta” Mike’a Nicholsa. Film wywarł na nim tak wielkie wrażenie, że postanowił zostać reżyserem i rozpoczął studia filmowe w Vancouver, w Kanadzie. Po studiach i powrocie do rodzinnego Hongkongu nie od razu znalazł wymarzoną pracę. Przez dwa lata zajmował się projektowaniem mody, by wreszcie porzucić ją dla scenografii filmowej. O modzie mówi dziś, że za nią nie przepada, bo jest zbyt ulotna. Na początku lat 80. jego ścieżki przecięły się z młodym scenarzystą Wongiem Kar-Waiem, który zaprosił Changa do współpracy przy pierwszym reżyserowanym przez siebie filmie. Tak powstał nagradzany dramat „Kiedy łzy przeminą”.  Chang był w nim montażystą i scenografem, a praca tak mu się spodobała, że na zawsze porzucił chęć reżyserowania. Z Kar-Waiem chętnie pracuje do tej pory, razem stworzyli już 16 filmów. Chang jest przede wszystkim wzrokowcem, doskonale odnajduje się w wizualnej stronie filmu, za to jak sam przyznaje, nie potrafi słuchać muzyki, nigdy nie zapamiętuje najprostszych nawet melodii. Pełnienie funkcji kostiumografa, scenografa i montażysty daje mu najpełniejszą możliwość kreowania  filmowego świata.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s