Eiko Ishioka

1Eiko Ishioka to kolejna kostiumografka, która otrzymała w tym roku nominację do Oscara za najlepsze kostiumy. Nominacja to o tyle szczególna, że nadana pośmiertnie – „Królewna Śnieżka” była jej ostatnim filmem. Eiko zmarła w styczniu 2012, po przegranej walce  z rakiem trzustki. Miała 73 lata. 

Urodziła się w 1938 roku w Tokio, gdzie ukończyła Tokyo National University of Fine Arts and Music. Wkrótce rozpoczęła pracę w dziale reklamy firmy Shiseido, a jej pomysły szybko doczekały się uznania w branży, a nawet nagród, których nigdy wcześniej nie przyznano kobiecie. W 1971 roku Ishioka została dyrektorem artystycznym domów towarowych Parco, a jej prowokacyjne kampanie reklamowe przeszły do historii.  W 1979 roku w jednej z nich wzięła udział Faye Dunaway, a hasłem przewodnim było pytanie „Czy Zachód może nosić Wschód?”. Prace Eiko łączyły obie estetyki, w efekcie tworząc nową, oryginalną całość. Projektowane przez nią kostiumy charakteryzowała ostrość linii, wyrazista konstrukcja i nasycone barwy.

2

W latach 80. przeniosła się do Nowego Jorku. Projektowała kostiumy, grafiki, scenografie, reklamy – lista jej prac jest imponująca. Na koncie miała wiele nagród i wyróżnień m.in. Oscara za kostiumy do „Draculi”  Francisa Forda Coppoli, Grammy za projekt okładki płyty „Tutu” Milesa Davisa, nominację do nagrody Tony za kostiumy do sztuki „M. Butterly” Davida Henry’ego Hwanga.  Jej bogaty dorobek można obejrzeć w muzeach na całym świecie, z nowojorskim Museum of Modern Art na czele.

 

Teledysk Bjork „Cocoon” w reżyserii Eiko

„Królewna Śnieżka” była jej ostatnim filmem. W trakcie jego realizacji Ishioka nie czuła się dobrze, przechodziła przez intensywną chemioterapię, ale praca dodawała jej sił. W efekcie powstały wyjątkowe kostiumy w niezwykłym, baśniowym klimacie.

O kostiumach w „Królewnie Śnieżce”:

1983„Jak wszyscy wielcy artyści, Eiko rozumie różne kultury, nie tylko swoją. Dzięki temu jej prace stanowią unikalną mieszankę stylów. Eiko przekracza  granice na wielu poziomach, bo nie trzyma się kurczowo określonego medium czy konwencji.” Francis Ford Coppola.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s