Cruella De Mon

Cruella De Mon (ang. Cruella De Vil) po raz pierwszy pojawiła się na kartach powieści Dodie Smith, wydanej w 1956 roku. Bogata, zepsuta dama, której największą namiętnością są futra, a życiowym celem zdobycie egzemplarza z sierści łaciatych szczeniaków, stała się postrachem dziecięcych czytelników.

W 1961 roku wytwórnia Disneya postanowiła przenieść „101 dalmatyńczyków” na kinowe ekrany. Animacją postaci zajął się Marc Davis, a jego groteskowa wizja Cruelli na stałe zapisała się w pamięci widzów.  Rysownik obdarzył bohaterkę rachityczną sylwetką i plastyczną, zdolną do najbardziej nieprawdopodobnych grymasów twarzą. Aby wiarygodnie zanimować jej sylwetkę, zatrudniono aktorkę Mary Wicks, która zagrała w kilku krótkich scenach, wykorzystanych następnie jako wzorzec dla ruchów Cruelli. Charakterystyczny, lekko zachrypnięty głos bohaterki to z kolei zasługa aktorki  Betty Lou Gerson. Do tego olbrzymie futro, nieodłączna cygaretka i tak oto światu objawiła się Cruella – jedna z najsłynniejszych disnejowskich postaci, która w 2003 roku  znalazła się na 39. miejscu listy najlepszych filmowych postaci Amerykańskiego Instytutu Filmowego.

Książkowa Cruella, 1956.

Pierwsze szkice Marca Davisa, w poszukiwaniu idealnego wyglądu dla Cruelli

Sceny z udziałem Mary Vicks.

Głos Cruelli czyli Betty Lou Gerson.

W 1996 roku wytwórnia Disneya postanowiła zrealizować swą klasyczną już opowieść w wersji aktorskiej. I choć nowa adaptacja straciła wiele z dawnego uroku, miała jeden mocny punkt  – Glenn Close w roli Cruelli, ubraną w fenomenalne kostiumy Anthony’ego Powella. Kostiumograf mógł puścić wodze fantazji, bo scenarzyści uczynili bohaterkę szefową dużego domu mody. Takie stanowisko aż prosiło się o ekscentryczny, przerysowany wizerunek.  Powell przekonał Close do gry w olśniewających, ale szalenie niewygodnych kostiumach – począwszy od sztywnego gorsetu,  po wysokie szpilki.

Wielkie wejście Cruelli:

Cruella fanatycznie kocha  futra, dlatego każda z jej kreacji ma zwierzęcy motyw – lamparcie cętki, skórę pytona, pióra. Kolory, jakie nosi, to czerń, biel i kontrastowa czerwień oraz barwy inspirowane światem zwierząt. Powell spędził 18 miesięcy na poszukiwaniach odpowiednich materiałów na kostiumy Cruelli.

Skóra tygrysa syberyjskiego to dzieło lalkarzy pracujących nad Muppetami. Na drugim planie Hugh Laurie – przyszły doktor House.

Close uznała, że jej dłonie nie pasują do bohaterki – są zbyt kwadratowe, za mało arystokratyczne. Stąd pomysł aby Cruella w każdej scenie nosiła rękawiczki,  nie tylko kolorystycznie dopasowane do stroju, ale również wyposażone w  sztuczne paznokcie, potęgujące drapieżny, demoniczny wizerunek postaci.

Perfekcyjna dbałość o szczegóły – czapka Cruelli jest w kolorze jej włosów.

Advertisements

3 thoughts on “Cruella De Mon

  1. Muszę przyznać, że najbardziej podoba mi się książkowy wizerunek Cruelli z 1956 r. oraz ten z pierwszego szkicu Marca Davisa. Kolejne – niekoniecznie. Cruella jest na nich po prostu brzydka, zwłaszcza z tą fioletową cerą…
    Na tych pierwszych rysunkach jest demoniczna, ale jednocześnie piękna. Dystyngowana, chłodna i elegancka.
    W ostatecznej formie jest już tylko demoniczna – ale w moim odczuciu efekt ten został osiągnięty wyłącznie poprzez karykaturalny wyraz twarzy. Całość jest „przerysowana” – zdecydowanie bardziej odpowiada mi chłodna, wyrachowana elegancja w pierwotnym wydaniu.

    Co nie zmienia faktu, iż Glenn Close i jej kostiumy są fenomenalne :)

    • Brzydka i okrutnie przerysowana, ale ma to swój urok :) Ostatecznie Cruella jest postacią groteskową i aby to podkreślić Davis zrezygnował z wszelkich oznak atrakcyjności fizycznej. Jej wygląd podkreśla socjopatyczny charakter ;)

  2. Ona jest damą i to bardzo podniecającą. Ta cygaretka, jej futra i urok są poprostu oszałamające. Marzę aby być przez chwilę Cruellą

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s