Kobieta-Kot i Bane

W wieńczącym trylogię o Batmanie filmie „Mroczny Rycerz powstaje” Christopher Nolan wprowadza na scenę dwie kolejne postacie z bogatego uniwersum Batmana – Kobietę-Kota i Bane’a. Oboje pojawiali się już na ekranie. Najsłynniejszą, choć nie pierwszą kotką była Michelle Pfeiffer  w „Powrocie Batmana”. Do dziś wielu widzów nie wyobraża sobie lepszej interpretacji tej postaci.

Dlatego, gdy Nolan powierzył rolę Anne Hathaway, w sieci zawrzało. Na forach rozgorzały dyskusje czy aktorka, wciąż jeszcze kojarzona z delikatnym, dziewczęcym wizerunkiem, będzie w stanie zagrać tak mroczną, ambiwalentną postać. O niekończących się sporach czy Anne w ogóle potrafi być seksowna, nie wspominając. Kobieta-Kot nie może być przecież sympatyczną dziewczyną z sąsiedztwa.

Dopasowanie się do kostiumu było dla aktorki sporym wyzwaniem, w wywiadach przyznała, że przez 10 miesięcy przed rozpoczęciem zdjęć niemal nie wychodziła z siłowni.

Nolan  tymczasem zwyczajowo postawił na realizm – Kobieta-Kot aka Selina Kyle to pragmatyczna i zaradna złodziejka, która dba przede wszystkim o swoje interesy. Jej orężem nie jest wybujała seksualność czy nieobliczalne szaleństwo, lecz talent do improwizacji. W odpowiednim momencie, by niezauważalnie osiągnąć swój cel, potrafi wcielić się w rolę nieśmiałej pokojówki lub bezradnej kobietki. Nie jest szalona niczym Michelle, choć przeżywa jej rozterki, nie biega po suficie, jak Halle Berry w niesławnej „Catwoman” (2004), choć przyłożyć potrafi.

Stalowe szpilki służące za ostrą broń w rzeczywistości wykonano z twardej gumy.

Jej kostium odzwierciedla te cechy – nie jest to obcisły błyszczący lateks, a czarny kombinezon z lekkiej tkaniny, który ma przede wszystkim ułatwiać zręczne ruchy i maskować po zapadnięciu mroku. Kryterium użyteczności jest tu mocno wyeksponowane, każdy element kostiumu ma jakieś zastosowanie. Pas ukrywa niezbędne dla włamywaczki narzędzia, spiczaste, metalowe szpilki w dowolnej chwili posłużyć mogą za niebezpieczne ostrze i nawet słynne uszy w rzeczywistości okazują się… praktycznymi goglami. Czerń to ulubiony kolor Seliny – zakłada go również w dzień. Pozwala jej to poczuć się bezpieczną, ułatwia przywdziewanie kolejnych masek.

Bane nie doczekał się dotąd godnej filmowej interpretacji. W 1997 roku w nieudanym „Batmanie i Robinie” Joela Schumachera wcielił się w niego zapaśnik Jeep Swenson, obsadzony raczej ze względu  na gabaryty, niż talent aktorski. Dlatego powierzenie roli wszechstronnemu Tomowi Hardy’emu, jednemu z najciekawszych aktorów ostatnich lat, wzbudziło wiele nadziei. Ten, mimo, iż całą rolę odegrał w masce zasłaniającej usta, stworzył postać nie tylko wyrazistą, ale i skomplikowaną.

Jeep Swenson w filmie „Batman i Robin”

Nolan odszedł od zakorzenionego w masowej świadomości komiksowego wizerunku Bane’a, który był tam nadnaturalnie przerośniętym mięśniakiem w zapaśniczym stroju, na rzecz względnego realizmu. Owszem, Hardy wyraźnie eksponuje dodatkowych 12 kilogramów mięśni, których nabrał na poczet roli, a  z maską się nie rozstaje, ale zamiast kostiumu z lycry nosi strój wskazujący na militarne konotacje – czarne bojówki, ciężkie buty i opancerzoną kamizelkę. Sama maska przypomina wściekle wykrzywiony małpi pysk i podświadomie wzbudza przerażenie w każdym, kto się z nią zetknie.

„Zagrać czarny charakter to znacznie lepsza zabawa, niż zagrać zwykłego kolesia” Tom Hardy w wywiadzie dla Vanity Fair.

Tytuł: Mroczny Rycerz powstaje/Dark Knight Rises, The
Rok: 2012
Reżyseria: Christopher Nolan
Obsada: Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Anne Hathaway
Kostiumy: Lindy Hemming

Advertisements

3 thoughts on “Kobieta-Kot i Bane

  1. Sam film raczej nie należy do tych, które z chęcią obejrzę, ale Ann wygląda świetnie. Kojarzy mi się z delikatną dziewczyną, a tutaj – taka zmiana!

  2. Pingback: Kostiumy 2012 | cinema undressed

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s