Edith Head

Krótka grzywka, przyciemnione okulary, cięty język i rekordowa liczba nominacji do Oscara to znaki rozpoznawcze Edith Head, najsłynniejszej projektantki kostiumów w Hollywood, której wielka kariera zaczęła się od… sprytnego oszustwa.

“You can have anything you want in life if you dress for it.”

Na początku lat 20. nic nie wskazywało, że Edith, młoda nauczycielka francuskiego, zostanie w przyszłości dumną posiadaczką ośmiu Oscarów. Uczęszczała wprawdzie na wieczorowe kursy rysunku w Chouinard Art College, ale jej umiejętności dalekie były od ideału. Mimo to, gdy natknęła się na ogłoszenie o pracy na stanowisku artysty szkicownika w studiu Paramount, bez wahania zgłosiła swą kandydaturę. Aby zwiększyć swoje szanse, na rozmowie kwalifikacyjnej posłużyła się… pracami innego studenta.  Fortel ten, do którego przyznała się po latach, był na tyle skuteczny, że Edith otrzymała wymarzoną pracę.

Pod kierownictwem Travisa Bantona, cenionego kostiumografa, Head poznawała tajniki zawodu i błyskawicznie nadrabiała zaległości. W 1938 roku, gdy Banton zrezygnował z posady, Edith zastąpiła go na stanowisku głównego projektanta w Paramount. Pracowała tam do 1967 roku, kiedy to przeniosła się do studia Universal, w którym została aż do swojej śmierci w 1981 roku.  Jej kostiumy w filmach takich jak „Wszystko o Ewie”, „Bulwar Zachodzącego Słońca” czy „Rzymskie wakacje” przyniosły jej nie tylko branżowe nagrody, ale i uznanie publiczności. Szybko stała się równie rozpoznawalna jak gwiazdy, które ubierała w filmach, a jej porady dotyczące ubioru były drogowskazem dla tysięcy kobiet.

 

z Elizabeth Taylor

z Shirley MacLaine

Edith Head i Audrey Hepburn

z Audrey Hepburn

z Grace Kelly

z Sophią Loren

„What a costume designer does is a cross between magic and camouflage”

„Kiedy ubierasz największe hollywoodzkie gwiazdy, musisz być w 1/3 artystą, w 2/3 psychiatrą i zawsze dyplomatą” – postępując zgodnie z tą maksymą, Head zaskarbiła sobie sympatię wielu aktorek. Projektantka zdobywała ich zaufanie dyskrecją oraz wyjątkowym w owych czasach podejściem. Podczas gdy większość jej kolegów po fachu traktowała gwiazdy jak pozbawione gustu ignorantki, Head z uwagą słuchała ich opinii. Z uznaniem wyrażała się o Grace Kelly, która doskonale wyczuwała różnice między zwykłym strojem, a kostiumem filmowym, podziwiała niezależność i energię Bette Davis, a w Shirley MacLaine ceniła ciekawość świata.

"Wszystko o Ewie"

"Złodziej w hotelu"

"Miejsce pod słońcem"

Dla wielu aktorek kostiumy stworzone przez Head stały się trampoliną do wielkiej kariery. Przykładowo, w  filmie „Miejsce pod słońcem” Edith zaprojektowała dla Liz Taylor suknię, która młodziutką gwiazdę uczyniła symbolem kobiecości. Fason kreacji był potem kopiowany przez największe domy mody i robił furorę na balach maturalnych.  Nic dziwnego zatem, że aktorki często konsultowały się z Head również poza planem filmowym, pytając ją o porady w kwestii kreacji na ważne gale i premiery.

Edith była ulubienicą Alfreda Hitchcocka, z którym pracowała m.in. przy „Złodzieju w hotelu”, „Ptakach” i „Oknie na podwórze”. Reżyser był wyczulony na kwestię odpowiednio dobranych kolorów, dbał o to aby nie odciągały one uwagi widza od opowiadanej historii, a ich zastosowanie miało konkretne uzasadnienie. Head, jak nikt inny, potrafiła bezbłędnie odgadnąć jego życzenia, co zaowocowało udaną współpracą przy aż dwunastu tytułach.

„Good clothes are not a matter of good luck.”

Choć na pierwszy rzut oka Edith Head nie wyglądała na osobę przywiązującą wagę do wyglądu, to jej wizerunek był w istocie bardzo przemyślany. Fakt, że przez kilkadziesiąt lat nie zmieniła nic w swoim wyglądzie nie był przypadkowy – projektantka doskonale zdawała sobie sprawę z wagi odpowiedniego image’u.

Noszone przez nią charakterystyczne przyciemnione okulary miały początkowo funkcję praktyczną – w erze czarno-białych filmów barwione na niebiesko szkła pozwalały ocenić jak poszczególne kolory będą prezentowały się na ekranie. Z czasem okulary Head stały się jej znakiem rozpoznawczym, podobnie jak okazała biżuteria i grzywka wzorowana na fryzurę aktorki Ann May Wong.  Projektantka najczęściej nosiła stonowane kolorystycznie kostiumy, czyniąc wyjątki jedynie przy okazji wielkich gali, na których prezentowała się w wytwornych sukniach.

Anna May Wong

rozdanie Oscarów, 1951

na gali Oscarów, 1952

Ulubiony naszyjnik Head zrobiony był ze starych żetonów pełniących funkcje biletów w dawnych francuskich kinach. Po śmierci projektantki naszyjnik, zgodnie z ostatnią wolą, trafił w ręce jej wieloletniej przyjaciółki, Elizabeth Taylor.

W animacji „Iniemamocni” postać Edny Mode wzorowana była na Head.

„Life is competition; clothes gird us for the competition.”

W długiej karierze Head nie zabrakło kontrowersji. Projektantka miała skłonności do przypisywania sobie cudzych zasług. Tak było w przypadku filmu „Sabrina”, za który otrzymała Oscara. Mimo, że autorem kilku najsłynniejszych kreacji w filmie był Hubert de Givenchy, odbierająca nagrodę Head nie wspomniała o nim ani słowem. Wiele lat później ponownie doszło do skandalu. Gdy Head otrzymała Oscara za „Żądło”, pracujący przy tym samym projekcie ilustrator oskarżył ją o przywłaszczenie jego prac. Mimo tych wpadek, nie da się zaprzeczyć, że Edith Head odegrała kluczową rolę w historii kostiumów filmowych, a jej rozległy dorobek do dziś stanowi źródło inspiracji.

Mimo że, projektantka była dwukrotnie zamężna to na pytania o mężczyznę swego życia odpowiadała „Jest ich ośmiu, wszyscy mają na imię Oscar”

 

.

Reklamy

7 thoughts on “Edith Head

  1. Wstyd się przyznać, że przedtem za dużo o niej nie wiedziałam. Świetny, ciekawy tekst, dziękuję za zaznajomienie mnie z jej postacią!:)

    • Bardzo się cieszę :) Odwiedziłam Twoją stronę i zaskoczenie – ilustracje z „Bluszcza”! Jestem fanką Twoich prac :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s