O gorsecie słów kilka

W zeszłym tygodniu na polskich ekranach pojawiła się najnowsza produkcja Zacka Snydera, „Sucker Punch”. Wybuchowy miks, u podstaw którego leży fascynacja grami komputerowymi, koncentruje się na grupie młodych, seksownych dziewcząt.  Bohaterki epatują kobiecością sprowadzoną do poziomu fetyszu, a ich stroje odnoszą się do najznamienitszych archetypów perwersji: lolitki w szkolnym mundurku, seksownej wojowniczki i wyniosłej dominy. Pośród krótkich spódniczek, czarnych kabaretek i skórzanych spodni nie mogło zabraknąć jednego z najseksowniejszych elementów kobiecej garderoby – gorsetu.  Kiedyś znienawidzony symbol zniewolenia, dziś przeżywający swój renesans zmysłowy dodatek, w kinie gorset obecny był niemal od początku, znacząc swą obecnością kolejne dekady.

 

'Sucker Punch'

Słowo „gorset” powstało pod koniec XVIII wieku, jako pochodna francuskiego cors oznaczającego ciało.  Ale ta część garderoby była znana już wcześniej, a do jej popularyzacji przyczyniła się w dużej mierze Katarzyna Medycejska, która wydała edykt nakazujący damom dworu utrzymywanie obwodu talii na nieludzkim poziomie ok. 35 centymetrów. Tak zdeformowane kobiety nową modę przypłacały nie tylko częstymi omdleniami, ale i poważnymi problemami zdrowotnymi. Mimo to popularność  gorsetów szybko rozprzestrzeniła się również poza dworem i objęła przedstawicielki wszystkich warstw społecznych.

Przez setki lat gorset pozostawał w użyciu, zmieniały się jedynie jego fasony. Dopiero początek XX wieku i pierwsza wojna ucięły jego karierę. Kobiety, w trudnych warunkach wojennych zmuszone podjąć pracę, nie mogły pozwolić sobie na krępowanie ciała sztywnymi konstrukcjami. Do łask powróciła chłopięca sylwetka, odziana w luźne fasony. Gorset jednak nie dał o sobie długo zapomnieć i powrócił z impetem niedługo po zakończeniu II Wojny Światowej. W dużej mierze było to zasługą Christiana Diora, który lansował w swych projektach powrót do kobiecej sylwetki i styl podkreślający jej atuty. Od tego momentu gorset nie stracił popularności, powracając w różnych odsłonach w zależności od bieżących trendów. Współczesne gorsety szyte są z wygodnych, elastycznych materiałów, które nie deformują sylwetki, lecz podkreślają jej zalety i  tuszują niedoskonałości.

"New look" Christian Dior

Gorset obecny był w kinie niemal od zawsze,  trudno wymienić wszystkie najbardziej olśniewające przykłady jego zastosowania. Poniżej wybór kilkunastu interesujących „ról” gorsetu w kinie.

Gina Lollobrigida, 'Trapez', 1956

Jane Fonda, 'Niedziela w Nowym Jorku', 1963

Marilyn Monroe, 'Przystanek autobusowy', 1956

Brigitte Bardot, 'Viva María!', 1965

Sophia Loren, 'Milionerka', 1960

Madeline Kahn, 'Płonące siodła', 1973

Tim Curry, Rocky Horror Picture Show, 1975

Grażyna Szapołowska, 'Plac Hiszpański', 1993

Lena Olin, 'Krwawy Romeo', 1993

Drew Barrymore, 'Batman Forever', 1995

Nicole Kidman, 'Moulin Rouge!', 2001

Salma Hayek, 'Bardzo dziki Zachód', 1999

Scarlett Johansson, 'Prestiż', 2006

Penélope Cruz, 'Nine - Dziewięć', 2009

Reklamy

6 thoughts on “O gorsecie słów kilka

  1. Ciekawy temat :) Brakuje mi tylko Scarlett O’Hary – ona pierwsza przychodzi mi na myśl w tym temacie, ona i jej słynne sznurowanie gorsetu, żeby mieć jak najmniejszy obwód talii ;)

  2. Dobrze, że współczesne gorsety nie doprowadzają kobiet do omdleń. Mi osobiście bardzo podoba się ten element garderoby i mam zamiar zainwestować choćby w jeden :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s