Miesiąc Oscarów – Jestem miłością

Dziś o „Jestem miłością” – kolejnym filmie startującym w wyścigu po Oscara za najlepsze kostiumy. Wśród atutów zmysłowej opowieści, odwołującej się do klasyki kina włoskiego, wymienić można co najmniej dwa – Tildę Swinton i kostiumy Antonelli Cannarozzi.

Emma (Swinton), to pochodząca z Rosji żona włoskiego biznesmena i matka  dorosłych już dzieci.  Jest osobą spokojną, elegancką i dystyngowaną, lecz po bliższej obserwacji okazuje się, że jej zachowanie to wyuczona rola, jaką przyjęła decydując się przed laty na małżeństwo z zamożnym Włochem. Emma jest samotna, wyzbyta większych pragnień czy namiętności. Lata życia w masce przykładnej pani domu nauczyły ją ignorowania własnych potrzeb.  Ku zaskoczeniu bohaterki jej zmysły budzą się nagle dzięki młodemu kucharzowi. Gotowane przez niego niezwykłe potrawy uwalniają w Emmie tłumione emocje, a w efekcie nieopanowaną namiętność, która znajduje ujście w romansie z młodzieńcem.

zwiastun:

Ubrania Emmy z jednej strony mówią o jej statusie społecznym, z drugiej bezpośrednio wyrażają emocje. Początkowo stroje stanowią rodzaj uniformu, są proste w kroju, minimalistyczne i eleganckie, nie pozostawiając wątpliwości, że to kobieta otoczona luksusem. Ich kolorystka często określa postrzeganie Emmy, wtapiając ją w otoczenie i pozbawiając wyraźnej tożsamości. Zmiana następuje gdy bohaterka zakochuje się,  jej nagłe emocjonalne przebudzenie zostaje zaakcentowane sukienką w najbardziej soczystym odcieniu czerwieni. Kiedy jest ze swym kochankiem, odrzuca krępujące ją więzy, manifestując to swobodnym strojem– prostą koszulką i spodniami. Ciekawy zabieg zastosowano w sekwencji scen w drugiej połowie filmu, gdy na przyjęciu bohaterka ubrana jest w jasną suknię, która  kilka ujęć później zostaje niezauważalnie podmieniona na model  o kilka tonów ciemniejszy, podkreślający aktualny stan uczuć Emmy.

Równie ważne co same stroje są tu  związane z nimi rytuały.  W niepozornych gestach kryją się ukryte znaczenia – mąż zapina Emmie złote bransoletki wokół nadgarstków,  a kochanek rozbiera ją zdejmując całą biżuterię, mąż  troskliwie pomaga jej założyć buty, by chwilę później zabrać z jej ramion swoją marynarkę – to wszystko symbole relacji między bohaterami, zbudowane wokół pozornie prostych czynności.

Antonella Cannarozzi  nadała ton i strukturę kostiumom, które powstały przy współpracy z domami mody  Fendi i Jil Sander. Tak jak Saint Laurent projektował dla Catherine Deneuve, a Givenchy dla Audrey Hepburn tak i Raf Simons, dyrektor kreatywny domu mody Jil Sander, przygotował stroje specjalnie dla Tildy Swinton .

Cała historia wraz z jej kulminacyjnymi momentami została perfekcyjnie i z namysłem podkreślona strojami bohaterki. Nie ma tu miejsca na przypadek, każde uczucie Emmy, każda jej emocja wyrażona została poprzez ubiór.  I choć tak przemyślany dobór kostiumów może imponować to nominacja do Oscara stanowi pewne zaskoczenie. Nie chodzi tu o jej zasadność, ale o wybory członków Akademii, które od lat podążają utartymi schematami. Nominacje do Oscarów poprzedza doroczne rozdanie nagród Costume Designers Guild, skupiającej twórców kostiumów filmowych i telewizyjnych, którzy w tegorocznych nominacjach nie uwzględnili „Jestem miłością”.  A to właśnie filmy wybrane przez gildię są najczęściej nominowane do Oscara, co wynika między innymi z tego, że w obu gremiach przyznających nagrody zasiadają często te same osoby.  Kostiumografowie postawili  w tym roku na takie filmy jak „Czarny łabędź” czy „Burleska”, które ostatecznie nie zakwalifikowały się do Oscarowego wyścigu.

Tytuł: Jestem miłością / sono l’amore, Io
Rok: 2009
Reżyseria: Luca Guadagnino
Obsada: Tilda Swinton, Flavio Parenti, Edoardo Gabbriellini
Kostiumy: Antonella Cannarozzi

Advertisements

2 thoughts on “Miesiąc Oscarów – Jestem miłością

  1. Obejrzałam w piątek. To była uczta dla oka a w związku z grą Swinton, również pozycja obowiązkowa gdyż od lat jestem jej fanką.

    • Swinton jest rewelacyjna. Mam wrażenie, że gdyby zabrakło jej w głównej roli to ten film mógłoby niebezpiecznie zboczyć w kiczowato-ckliwe rejony, zwłaszcza w drugiej połowie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s