Czarny łabędź

„Jezioro łabędzie” to historia zaklętej w łabędzia Odetty, z której zły czar zdjąć może tylko prawdziwa miłość.  Kiedy jednak na jej drodze pojawia się książę mogący przezwyciężyć klątwę, bliźniaczo podobna do bohaterki Odylia podstępem zdobywa jego uczucie. Odetta i Odylia, dobro i zło, biel i czerń – ten podstawowy kontrast stanowi klucz wizualny najnowszego filmu Darrena Aronofsky’ego.

Kontrasty

Nina (Natalie Portman) to nieśmiała, zdominowana przez matkę baletnica, której największym pragnieniem jest zagranie główniej roli w „Jeziorze łabędzim” – podwójnej, zarówno Odetty jak i Odylii. Niewinność bohaterki czyni ją doskonałą odtwórczynią Białego Łabędzia, ale brak jej drapieżności, która pozwoli zagrać złą bohaterkę. Nina jest małą dziewczynką, która przespała okres dojrzewania. Jej infantylizm podkreślają tak niezliczone zastępy pluszaków w cukierkowej sypialni, jak i pastelowe odcienie jej garderoby.

Przyspieszony kurs dorosłości, pierwsze nieporadne próby oswojenia swej seksualności i obsesyjne dążenie do ideału stopniowo spychają Ninę w szaleństwo. Mroczna strona jej osobowości przybiera postać niebezpiecznej bliźniaczki, z groźnym spojrzeniem, odzianej w czerń.

zwiastun:

Przeciwieństwem Niny jest Lily (Mila Kunis) – spontaniczna, wyzwolona, śmiała dziewczyna z olbrzymim tatuażem na plecach. W bohaterce wzbudza ona niejasne poczucie zagrożenia, jest zarazem pociągająca i niebezpieczna. Rolę Lily w życiu Niny określają kolory jej ubrań – szarości, czernie, granaty.

Wyzwolenie Niny, jej poddanie się dzikiej stronie własnej osobowości, wyraża symboliczny gest – na białą koszulkę zakłada czarną koronkową bluzeczkę podarowaną jej przez Lily.

Inną postacią z wszechświata Niny, również odzianą w czerń, jest jej matka – nadopiekuńcza, zaborcza, przelewająca na córkę swe własne niezrealizowane ambicje.

Na drugim planie pozostaje eks-gwiazda baletu, niegdyś hołubiona przez publikę, teraz u schyłku kariery, porzucona i załamana. Rolę tę, co ciekawe, powierzono Winonie Ryder, która najlepsze lata swojej kariery ma już za sobą.

Nakreślony przez Aronofsky’ego świat zdominowany jest przez kobiety, ale nie zabrakło w nim ważnej postaci  męskiej, Thomasa,  granego przez  Vincenta  Casella. Demiurg, wielki manipulator, władca baletowego świata, który jednym gestem może wynieść na wyżyny sławy lub strącić w przepaść zapomnienia. Bohater, nieco przerysowany przez Casella, jest postacią niejednoznaczną. Spoglądamy na niego tak, jak i na pozostałe postacie – poprzez subiektywną percepcję Niny. Jej odczucia nie są ściśle określone,  z jednej strony Thomas  wzbudza w niej strach, z drugiej fascynację i podziw – ten intrygujący dualizm widać w barwach jego ubrań.

Emocjonalne rozszczepienie bohaterki znajduje swój finał w porywającej inscenizacji „Jeziora łabędziego”, która oszałamia m.in. kostiumami baletowymi stworzonymi przez Kate i Laurę Mulleavy, założycielki marki Rodarte.  Biel i czerń przenikają się tu w najbardziej widowiskowym ujęciu, osiągając jedyny w swoim rodzaju rozmach, przez co ich symbolika nie pozostawia cienia wątpliwości – nie ma tu miejsca na żadne odcienie szarości.

o kostiumach:


Inspiracje

Kostiumy z „Czarnego łabędzia” zdążyły już odbić się echem w świecie mody. Wyraźne inspiracje widać  w wielu najnowszych kolekcjach, w których dominują pióra, wynikające z fascynacji baletowymi spódniczkami kroje i  wielowarstwowe dzianiny.

J. Mendel

Karl Lagerfeld

Oscar de la Renta

Sarah Burton

Tytuł: Czarny łabędź / Black Swan
Rok: 2010
Reżyseria: Darren Aronofsky
Obsada: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey
Kostiumy: Amy Westcott

Reklamy

7 thoughts on “Czarny łabędź

  1. Obejrzałam. Jeśli Portman nie dostanie Oscara za taką rolę to obrażam się na całe Hollywood.
    Casell z kolei zagrał średnio i imho był jakiś sztywny w tej roli.

    • Casell w moim odczuciu był zabawnie przerysowany – taki nieco karykaturalny arysta i naciskiem na duże „a” i wykrzyknikiem

  2. Szkoda, że nie ma nominacji do Oscara za kostiumy ;( Mam nadzieję, że zdradzisz swoich faworytów w tej kategorii. Ja, szczerze mówiąc, nie mam pojęcia.

    • od kilku lat niezmiennie Oscara wygrywają kostiumy z filmów historycznych („Młoda Wiktoria”, „Księżna”, „Elizabeth:Złoty wiek”, „Maria Antonina”), a w tym roku wśród nominacji zabrakło takiego kina. Można oczywiście uznać, że „Jak zostać królem” niejako wpisuje się w tę kategorię ale jednak dotyczy wieku XX i brakuje mu kostiumowego rozmachu, który tak urzeka członków Akademii. A że wybory z ostatnich lat wskazują, że lubią oni jak jest mocno i z rozmachem to obstawiam, że wybiorą „Alicję w krainie czarów” lub „The Tempest”. Jeśli chodzi o moje typy to uważam, że każdy z nominowanych filmów ma coś ciekawego do zaoferowania, ale cieszyłabym się gdyby wygrało „Jestem miłością” bo cenię sobie kostiumy, które nie są widowiskowe tylko bardzo subtelnie budują postacie filmowe. Kostiumy nie są po to aby przyćmiewać bohaterów lecz by budować opowieść z nimi związaną. Oczywiście, filmy takie jak „Alicja…” muszą mieć odpowiednio zjawiskową oprawę ale fajnie by było gdyby od czasu do czasu kostiumy, które świetnie spełniają swoją podstawową rolę również były nagradzane.

      • Dziękuję za taką rzetelną odpowiedź ;) Ja myślę, że przy tylu nominacjach dla „Jak zostać królem” nagrodę może dostać właśnie ten film, zwłaszcza, że coś mi się wydaje, że w wielu ważniejszych kategoriach przegra. Ale niezbadane są wyroki akademii ;)
        Oglądając fragmenty „Jestem miłością” też zwróciłam uwagę na kostiumy. Nie jest sztuką zrobić dobry kostium historyczny, lecz właśnie kostium współczesny, co przyznają zresztą sami kostiumolodzy. No cóż, zobaczymy jak to będzie. Czekam na Twoje kolejne oscarowe prezentacje :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s