Social Network

Czy Mark Zuckerberg – twórca najpopularniejszego portalu społecznościowego, człowiek, który w wieku 24 lat został najmłodszym miliarderem świata – jest genialnym programistą czy sprytnym złodziejem cudzych pomysłów? Te pytania stawia David Fincher w przedstawiającym historię powstania Facebooka filmie „Social Network”.

Opowieść nie jest prowadzona chronologicznie – z jednej strony pokazuje początki powstania portalu, z drugiej sprawy sądowe, wytoczone później Zuckerbergowi przez jego dawnych kolegów. Przeskakując miedzy tymi wątkami mamy możliwość bliżej poznać młodego programistę, jego motywacje i pragnienia.  Reżyser nie daje tu prostych odpowiedzi na temat bohatera – widzowie muszą samodzielnie dokonać jego oceny.

Jesse Eisenberg vs. Mark Zuckerberg

Styl

Kiedy Zuckerberg rozpoczynał pacę nad portalem, pomyślanym początkowo jako sieć uczelniana, był jeszcze studentem Harvardu. Styl jego niewiele ma jednak wspólnego z szacownymi tradycjami uczelni. Mark, świetnie sportretowany przez Jesse’go Eisenberga, ubiera się niedbale, bazując na dwóch prostych elementach – dresowej bluzie i dżinsach. Luźnemu wizerunkowi pozostaje zresztą wierny do dziś. Można odczytywać to jako nonszalancję człowieka, który pewny swojej wartości nie zamierza stosować się do oczekiwań innych, niezależnie od tego, kim oni są.

Jesse Eisenberg u Lettermana:


Wizerunkowym przeciwieństwem Marka jest jego przyjaciel Eduardo, dobrze ułożony, wywodzący się z bogatej rodziny. Jego stroje są eleganckie, zawsze stosowne do okazji – koszule, krawaty, trenczowe płaszcze. Styl ten doskonale nadaje się do roli, w jakiej bohater sam siebie widzi – prężnego człowieka interesu, obracającego się w świecie poważnego biznesu i zdobywającego inwestorów. Sposób, w jaki się ubiera wzbudza zaufanie, podkreśla, że jest on człowiekiem, na którym można polegać.

Andrew Garfield vs. Eduardo Saverin

Równie elegancko prezentują się bliźniacy Winklevoss, zagrani przez Armiego Hammera. Młody aktor nie tylko świetnie oddał wrodzoną klasę bohaterów wywodzących się z rodziny z tradycjami, ale również zdołał przekonująco zagrać dwóch braci subtelnie zarysowując różnice ich charakterów.  Bliźniacy Winklevoss są zawsze nienagannie ubrani, a ich styl podkreśla klasę i dobre wychowanie, które wynieśli z domu.  Bracia grani przez jednego aktora pojawiają się wspólnie w wielu scenach – to, oczywiście, zasługa efektów specjalnych, w rzeczywistości obok Hammera gał model Josh Pence, na którego twarz nałożono potem cyfrowo  obraz twarzy Armiego.

braciom Winklevoss spodobał się film Finchera, w wywiadach potwierdzili, że jest on bardzo bliski prawdy

Ważną postacią, mającą istotny wpływ na Zuckerberga, jest Sean Parker, twórca Napstera, zagrany przez Justina Timberlake’a. Pewny siebie, czarujący, a zarazem pełen buty, zainteresowany przede wszystkim sobą. Stroje podkreślają jego charakter – jest modny i stylowy, przyciąga spojrzenia i bryluje w towarzystwie.

Justin Timberlake vs. Sean Parker

Zwiastun:

Tytuł: Social Network, The/ Social Network, The
Rok: 2010
Reżyseria: David Fincher
Obsada: Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Armie Hammer
Kostiumy: zespół pod nadzorem Virginii Johnson

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s