Jak kojot napadł kurczaka – Astaire, Rogers i słynna sukienka

top hatGinger Rogers i Fred Astaire wystąpili wspólnie w dziesięciu filmach. Jednym z nich był obraz „Panowie w cylindrach” z 1935 roku, w którym wykonali słynny taniec do nominowanej do Oscara piosenki „Cheek to Cheek”. Scena ta zapisała się w historii musicali i pamięci widzów, a filmowych odniesień do niej było wiele – pojawiła się między innym w „Zielonej mili” Franka Darabonta. Taniec, który oczarował publiczność, poprzedziły jednak silne konflikty w ekipie filmowej, a ich przyczyną były… pióra.

Suknie do filmu projektował Bernard Newman, który chętnie dyskutował z Ginger na temat jej kostiumów i brał pod uwagę sugestie aktorki. Do numeru „Cheek to Cheek” Rogers wymarzyła sobie błękitną suknię z dużą ilością strusich piór. Kreacja prezentowała się na niej rzeczywiście efektownie – z obniżona talią, odsłoniętymi plecami, podkreślająca ruchy jej ciała. W latach 30. Kodeks  Haysa zabraniał odsłaniania dekoltu na ekranie, co jednak nie przeszkodziło aktorkom w emanowaniu zmysłowością – wręcz przeciwnie, odsłonięte plecy, obcisłe suknie założone wprost na nagie ciało, tym bardziej pobudzały wyobraźnię publiczności.

szkic sukienki autorstwa Bernarda Newmana

Ginger Rogers prezentowała się pięknie, a pióra dodawały jej sylwetce wdzięku i lekkości. Problem pojawił się podczas próby tańca z Astairem – pióra odpadały od sukni, lądując gdzie popadnie – na podłodze, na twarzy aktora i na jego ciemnym ubraniu. Zirytowany Fred przyrównał kreację do efektu spotkania kojota z kurczakiem, a reżyser zażądał, aby Rogers włożyła inny strój. Oliwy do ognia dolały komentarze ekipy, która widząc suknię ze zdziwieniem pytała czy to ptak czy może samolot? Urażona aktorka opuściła plan filmowy i postanowiła nie wracać dopóki reżyser nie zgodzi się na wybraną przez nią kreację. W tej sytuacji dostała ostatecznie zgodę na jej użycie, po dokonaniu wcześniejszych poprawek, które obejmowały przede wszystkim mocniejsze umocowanie piór. Konflikt całkowicie został zażegnany, gdy Astaire kilka dni później przesłał aktorce w ramach pojednania prezent, którym było piórko wykonane ze złota. Samą suknię można podziwiać do dziś w Instytucie Smithsona w Waszyngtonie.

„Cheek to cheek”:

Tytuł: Panowie w cylindrach/Top Hat
Rok: 1935
Reżyseria: Mark Sandrich
Obsada: Ginger Rogers, Fred Astaire, Edward Everett Horton
Kostiumy: Bernard Newman

Reklamy

3 thoughts on “Jak kojot napadł kurczaka – Astaire, Rogers i słynna sukienka

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s