Danny Ocean i spółka – trylogia

Nakręcona w 2001 roku historia Danny’ego Oceana, który wraz z grupą speców od włamań planuje skok na trzy największe kasyna w Las Vegas, stała się światowym hitem i zaowocowała realizacją kolejnych dwóch części. Trylogia ta, będąca źródłem rozrywki i humoru, jest również skarbnicą świetnych kostiumów filmowych.

„Oceans’s Eleven: Ryzykowna gra” to remake filmu z 1960 roku z Frankiem Sinatrą w roli głównej. Steven Soderbergh postanowił odświeżyć historię grupy włamywaczy dokonujących zuchwałego skoku na kasyna i osadzić ją we współczesnych realiach. Błyskotliwa intryga, humor i gwiazdorska obsada sprawiły, że film stał się przebojem kasowym. Reżyser poszedł za ciosem i w ciągu kolejnych sześciu lat nakręcił jeszcze dwie części przygód Danny’ego i spółki. Przed bohaterami stanęły kolejne wyzwania, a pula przeciwników powiększyła się o nowe, przebiegłe postacie.

Styl

W każdej z części za kostiumy odpowiedzialna była inna osoba – nie przeszkodziło to jednak w stworzeniu spójnego wizerunku każdej z postaci. Jeffrey Kurland, który ubierał bohaterów w „Ocean’s Eleven” stworzył styl odpowiadający powszechnym wyobrażeniom o Vegas – miejscu pełnym blasku, elegancji i klasy. Popularność filmu zdecydowała, że styl bohaterów zainspirował trendy w modzie i został zaadaptowany przez wielu męskich widzów. Milena Canonero, która przejęła w drugiej części pałeczkę po Kurlandzie, miała za zadanie odświeżyć wizerunek postaci, unikając prostej kalki kostiumów z poprzedniego filmu. Jednak w toku dyskusji z aktorami część charakterystycznych  elementów z pierwszej części została zachowana. Głównym zadaniem kostiumografki było podkreślenie, że bohaterowie są bogatsi i dojrzalsi, co musiało znaleźć odbicie w kostiumach. W części trzeciej odpowiedzialna za nie była Louise Frogley, która wzorowała się na kostiumach Kurlanda, dodając do nich jedynie drobne elementy zgodne z obowiązującą modą.

Zgrany duet – Danny i Rusty

Słowem-kluczem dla postaci Danny’ego Ocean jest solidność – to on jest spoiwem grupy, to jego decyzje są istotne dla rozwoju fabuły. Jeffrey Kurland widział w nim bohatera w stylu Cary’ego Granta – pełnego uroku dżentelmena. W ubraniach Danny’ego dominuje klasyczna elegancja – ciemne marynarki i jasne koszule. Jego garderoba utrzymana jest w stonowanych barwach – brązy, szarości, beże. Danny jest mózgiem  kolejnych skoków, ale to Rusty wprowadza plany w życie. Bohater grany przez Pitta jest energiczny – jego ruchy, mowa i skojarzenia są szybkie, dlatego ubrania podkreślają dynamikę postaci. Rusty przywiązuje wagę do mody, lubi się wyróżniać, jest ekstrawagancki, dlatego jego stroje odznaczają się kolorami, a materiały z jakich je uszyto są pełne połysku. W kolejnych częściach bohater dojrzewa, więc jego styl staje się prostszy, choć nadal barwny. Obaj mężczyźni prezentują odmienne typy męskości – Danny jest pełen czaru, elegancji i wyrafinowania, Rusty to typ nieco szalony i odrobinę nieokrzesany. Co ciekawe, istota tych różnic sięga dalej niż świat trylogii Soderbergha i osadza się na rzeczywistych cechach Clooneya i Pitta. Pierwszy z nich uosabia dojrzałego, pełnego czaru dżentelmena, wiecznego kawalera o nieodpartym uroku. Clooney w granych przez siebie filmach ucieleśnia wdzięk kojarzący się z gwiazdorami kina klasycznego. Co znamienne, aktor nigdy nie epatuje swoim ciałem – okazje, by obejrzeć go na ekranie bez kompletnej garderoby można policzyć na palcach jednej ręki. A ta garderoba jest najczęściej elegancka – wizerunek Clooney’a nieodłącznie związany jest ze strojami w rodzaju marynarek i koszul. Brad Pitt to przeciwieństwo George’a – jego idealnie wyrzeźbiony tors można podziwiać w wielu filmach, jest on niemal gloryfikowany w sposobie ukazywania. Pitt reprezentuje żywy w amerykańskim kinie typ pełnego energii, nieokrzesanego, dominującego męskiego bohatera (vide „Podziemny krąg”, „Przekręt”, „Bękarty wojny”). Z drugiej strony mamy inny obecny w kinie typ, jaki uosabia Clooney – jego siła nie jest prezentowana wprost a jedynie sugerowana. Oba te wizerunki na stałe zakorzenione są we współczesnej amerykańskiej kinematografii  i wciąż się ze sobą przeplatają.

zabawny wywiad z Clooneyem i Pttem promujący „Ocean’s Twelve”:

Bohaterowie

Trylogia to zbiór różnorodnych męskich typów – każdy z bohaterów ma swój charakterystyczny, oryginalny styl. Jest tu zatem miejsce na wyluzowanego Franka, ekstrawaganckiego Reubena, jak i roztrzepanego Della. Najbardziej zauważalną przemianę przechodzi Linus grany przez Matta Damona. W pierwszej części to młody, niedoświadczony chłopak, ubrany niczym student, w luźne koszule i pasiaste bluzy. W kolejnych częściach bohater pragnie awansować do pozycji lidera grupy, dlatego młodzieżowe ciuchy porzuca na rzecz klasycznej elegancji, która ma dodać mu powagi.

Przeciwnicy

Głównym antagonistą całej serii jest Terry Benedict grany przez Andy’ego Garcię. To król Vegas, bogaty i stylowy. Jego ubrania są aż nazbyt perfekcyjne – wywołuje to niepokój i sygnalizuje niebezpieczeństwo. Kurland projektując stroje Benedicta nawiązał do azjatyckich motywów, które podkreślają bezwzględność i opanowanie bohatera. Dlatego, mimo iż smoking Terry’ego ma zachodni krój, to jego elementy przywodzą na myśl kimono – bez guzików, z wysoką stójką pod szyją.

W drugiej części pojawia się François Toulour – wyrafinowany bogacz o arystokratycznym pochodzeniu, który kradzieże traktuje jako rozrywkę dostarczającą mu ekscytujących wyzwań. Potrafi być czarujący i zabawny, ale kryje też w sobie mroczne strony, dlatego jego stroje oparte są na dwóch barwach podstawowych – czerni i bieli.

Vincent Cassel w roli Françoisa Toulour w świetnej scenie „Ocean’s Twelve” – godny uwagi jest fakt, że wszystkie akrobacje aktor wykonał osobiście:

W trzeciej części do grona przeciwników Danny’ego dołącza Willy Bank, w którego wcielił się Al Pacino. Bohater to ambitny właściciel kasyna, dążący po trupach do celu. Jego garnitury są szyte na miarę, ale ich elegancję przełamują krzykliwe, jaskrawe dodatki. Willy Bank pretendujący do miana króla Vegas, jest zdecydowanie królem kiczu.

Bohaterki

W trylogii nie zabrakło interesujących kobiet. W dwóch częściach zagrała Julia Roberts, jako Tess. W „Ocean’s Eleven” poznajemy ją jako dziewczynę Benedicta. Jej stroje świadczą o zdominowaniu przez partnera – widać w nich te same azjatyckie wpływy, te same zestawienia kolorystyczne. Kreacje Tess są eleganckie, wyrafinowane i seksowne – dominują w nich czerń i biel, ale pojawia się też ognista czerwień oraz złoto.  Stroje bohaterki uzupełnia olśniewająca biżuteria, którą wypożyczono od Tiffany’ego. W drugiej części elegancki styl Tess zostaje porzucony na rzecz swobody i naturalności, co podkreśla prawdziwą naturę bohaterki.

Obok Roberts w „Ocean’s Twelve” pojawiła się nowa postać – Isabel, grana przez Catherine Zetę-Jones. To ambitna agentka Europolu, profesjonalna i błyskotliwa. Ubrania bohaterki są eleganckie i podkreślają charakter jej pracy. W garderobie Isabel znaleźć można między innymi trenczowe płaszcze, które dodają jej nieco detektywistycznego sznytu. Równocześnie, w pojawiających się w filmie retrospekcjach widać, że jej styl kiedyś był bardziej swobodny, co świadczy o tym, że czuła się wtedy szczęśliwsza.

W trzeciej części na scenę wkracza Abigail – podwładna Banka grana przez Ellen Barkin. Jej kostiumy miały różnić się od typowych, korporacyjnych uniformów, dlatego postawiono na obcisłe stroje podkreślające kobiece kształty. Związek bohaterki z miejscem pracy odzwierciedlają zastosowane w kreacjach odcienie rożu, który wykorzystany był także w wystroju kasyna, gdzie Abigail spędza większość czasu jako asystentka Banka.

Tytuł: Ocean’s Eleven: Ryzykowna gra/ Ocean’s Eleven, Ocean’s Twelve: Dogrywka/Ocean’s Twelve, Ocean’s 13/Ocean’s Thirteen
Rok: 2001, 2004, 2007
Reżyseria: Steven Soderbergh
Obsada: George Clooney, Brad Pitt, Julia Roberts, Andy Garcia, Matt Damon
Kostiumy: Jeffrey Kurland, Milena Canonero, Louise Frogley

Advertisements

3 thoughts on “Danny Ocean i spółka – trylogia

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s